In life, ALLAH doesn't give you the person you want, instead he gives you the person you need... to love you... hurt you and teach you the real meaning of life... =)

Thursday, December 2, 2010

bahagiakah kawen muda ?


Ececeh...


Mood tetiba jer nak berbicara soal kawen pulak di malam-malam yang sepi dan hening begini. Ehehe. Ni semua sebab penangan tengok cerita semanis kurma tadi. Korang-korang mesti pernah tengok jugak cerita ni kan? Best kan? Kan? Kan? Banyak input-input berguna yang boleh kita manfaatkan dalam cerita bual bicara ni.


Ada sesetengah orang ingat, cerita bual bicara macam ni sesuai untuk orang-orang tua, untuk orang yang dah berumahtangga saje. Owh tidak! Nehi! Nehi! Jangan berfikir begitu. Tak semestinya macam tu, kita mesti pandang dari sudut yang positif juga sebab adakalanya orang-orang muda macam kita ni juga disarankan untuk tengok cerita-cerita macam tu. Biar terbuka sikit minda dan pemikiran tuh. Huhu. Jujurnya saya suka tengok cerita-cerita macam ni sebab ada banyak info yang boleh kita gunakan sebagai guidance untuk masa depan. Kira dah boleh duduk sama geng dengan mokcik-mokcik la nih. Tengok, baguskan saya dah mula gerakkan langkah, fikir untuk kebahagiaan rumah tangga masa depan? Heeee~


Owh yer, berbalik pada tajuk entry saya di atas "bahagiakah kawen muda?", inilah tajuk yang telah menarik perhatian dan minat saya untuk meneruskan lagi niat duduk terjelepuk di depan televisyen tuh sehinggalah tamat waktu siaran. =)


Ustazah Nor Bahiyah, nama yang tidak asing lagi dalam bidang ceramah dan motivasi. Beliau bertemankan suami adalah selaku pengacara bagi rancangan ini. Surprisingly, mereka ni pun adalah antara golongan yang kawen muda. Pada masa tu ustazah baru berusia 20 tahun manakala suaminya berusia 22 tahun. Sangat muda kan usia ketika mereka berkahwin?


Kalo diimbau kembali masa saya umur 20 tahun tuh barulah nak mula berjinak-jinak dengan dunia luar nih. Tak pernah terfikir untuk berkahwin dan ada famili semuda itu. Tak puas lagi nak enjoy hidup membujang. Even sekarang ni pun, saya target untuk berkahwin after fulfill all my dreams. At least kena ada karier sendiri, tu paling penting, plus aset ( rumah + kereta ) dan simpanan. Wah, nampak gayanya jauh lagi la perjalanan saya nih. =)


Tapi kalau dah jodoh kawen muda nak buat macam mane kan. Setiap orang ada takdir masing-masing. Mungkin ada hikmah. Jadi haruslah terima dengan hati yang terbuka. Tengok, even ustazah kawen awal pun sampai sekarang diorang still hidup bahagia. Sampai sekarang diorang masih lagi jadi loving couple. Suka tengok kemesraan diorang bahasakan 'sayang', 'lalink' even depan kamera. So sweet kan? Nak ada pasangan yang romantik macam ni jugak boleh tak? =.=


Jadi, moral of the story yang saya dapat ialah, tak salah untuk kita kawen muda asalkan masing-masing dah cukup matang dan bersedia untuk pikul tanggungjawab. Soal kawen ni bukan perkara yang mudah. Tanggungjawab dia sangat besar jadi haruslah memberikan sepenuh komitmen dalam perhubungan. Dorongan dan restu ibu bapa juga sangat penting. Merekalah pemberi semangat untuk kita teruskan hidup.


Seronok jugak kawen muda ni sebab bila anak-anak kita dah besar nanti, kita still maintain nampak muda jugak. Tak nampak beza anak dengan mak. Jadi, marilah beramai-ramai kawen muda untuk kekal awet muda. ;p


Is thinking far about her dreams, future and destiny.. Hoping to search and find her true love, happiness and perfect match on one super fine day.. ^__^

2 comments:

Ain Zulaikha said...

kalau la saya ada bf yang dah ada kerja dan boleh sara hidup saya, mesti saya akan kahwin muda juga :)

Alynna said...

hehe..
cik ain, tanx for reading..
^__^